nullAracım

Trafik Sigortası Basamak Sistemi: Primlerinizi Nasıl Düşürürsünüz?

Trafik Sigortası Basamak Sistemi: Primlerinizi Nasıl Düşürürsünüz?

Karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortası tarifesinin belirlendiği yönetmeliğin 5. Maddesi “İndirimlerin ve Artırımların Uygulanması” başlığını taşır. Başlık altında yer alan madde hükümleri 0 ile 8 arasında yer alan sayılarla ifade edilen 9 kademeli bir basamak sisteminin oluşturulması hükmünü amirdir.

Maddenin ikinci fıkrası, işleten sıfatı ile ilk defa trafiğe çıkacak olanların sisteme 4. basamaktan dahil olacağını belirtir. Üçüncü fıkra ise sigorta sözleşme süresi içinde herhangi bir tazminat ödemesi yapılmaması durumunda uygulanacak prim indirimi oranının bir üst basamağa geçeceğini ifade eder. Sigorta süresi içinde meydana gelen her tazminat ödemesi ise prim artırımı oranını bir alt basamağa aktarır.

Sistem ilk bakışta bir fiyatlandırma skalası gibi görünse de iyi sürücüyü ödüllendiren ve teşvik eden bir yapıya sahiptir. Güvenli sürüşün sadece yakıt tasarrufu anlamına gelmediği ve sigorta primi tasarrufu sağlayacağı basamak sistemi dikkatli incelendiğinde kolayca anlaşılır.

Bu yazıda trafik sigortası basamakları ve basamak sistemine dair merak edilen her türlü bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde bulabilirsiniz. 

Trafik Sigortası Basamak Sistemi Nedir ve Nasıl Çalışır?

Trafik sigortası basamak sistemi dar açıdan bakıldığında sigorta şirketlerinin fiyatlarını belirlemesini sağlayan bir tablo gibi görülebilir. Ancak durum ilk görünüşten çok daha farklıdır. Basamak sistemi iyi sürücüyü ve güvenli sürüşü özendiren hatta ödüllendiren bir yapıya sahiptir. Tersi durumda dikkatsiz ve sürekli kazaya açık durumda olan sürücülerin ilave prim ödemesi sağlanarak caydırılmaya çalışılır.

Bütün bunların ne anlama geldiğini daha somut örnekler üzerinden ortaya koymak açıklayıcı olacaktır. Öncelikle sistem trafiğe yeni çıkacak her sürücüye eşit yaklaşır ve onu dördüncü basamaktan sigortalı yapar. Bundan sonrası sürücünün hasar geçmişine göre şekillenir.

Hasar geçmişi sorunsuz olan sürücüler ödüllendirilir ve sonraki dönemler için üst basamağa çıkarak hasarsızlık indirimi ile sigorta yaptırmaya hak kazanır. Hasar konusunda sorun yaşayan ve kazaya karışan sürücüler ise caydırıcı bir durum ile karşılaşır. Bu sürücüler bir alt basamağa geriler ve sonraki sigorta döneminde ilave prim (sürprim) ödeyerek sigorta yaptırabilir.

Görüleceği üzere asıl amacı fiyatlandırmayı sağlamak gibi görünen basamak sistemi iyi sürücüleri ödüllendiren ve kazaların azaltılmasında rol oynayan bir yapıya sahiptir. Sistemin temel amacı güvenli sürüşü teşvik etmek, yaygınlaştırmak ve buna uygun hareket edeni ödüllendirmektir.

Trafik Sigortası Basamakları ve Prim Oranları

Trafik sigortası basamak sistemi iyi sürücülerin karlı çıktığı bir uygulamadır. Dördüncü basamaktan ilk defa sigortalı olan sürücü yılı hasar ödemesi olmadan geçirdiğinde yeni dönemde beşinci basamağa yükselir ve %5 prim indirimi elde eder. Aynı başarıyı bir yıl daha göstermesi durumunda ise elde edeceği prim indirimi %20 olacaktır.

Güvenli sürüşü ve iyi sürücüyü teşvik eden sistem sürücünün bir yılı daha hasarsız atlatması durumunda onu %40’lık bir indirim ile ödüllendirir. Bu, örneğin normalde 10 bin lira prim ödeyecek olan bir sürücünün, ilgili indirim oranı sayesinde yaklaşık 6 bin lira civarında prim ödemesi anlamına gelebilir.

Yedinci basamakta olup üç yıl daha hasar ödemesi için dosya açılmayan sürücü ise zirveye yani sekizinci basamağa ulaşır. Böylece %50 prim indirimi hakkı elde eder ve kazasız geçen yıllarda hasarsızlık indirimi koruma imkânı elde eder. Bu da yarı yarıya ödeme yapması anlamına gelir.


Basamak İndirim (%) Sürprim (%)
850-
740-
620-
55-
4--
3-45
2-90
1-135
0-200

Ancak durum dikkatsiz ve kötü sürücüler için aynı oranda iyi değildir. Dördüncü basamakta iken kazaya karışan sürücü üçüncü basamağa geriler ve bu durum onun sonraki dönemde %45 daha fazla prim ödemesi sonucunu doğurur. İkinci yıl da aynı çizgide devam eden süreç onu ikinci basamağa ve %90 ilave prime taşır.

Sürücünün yine hasar dosyasına sahip olması ve birinci basamağa gerilemesi %135 daha yüksek prim ödemesi ile sonuçlanır. Yıl içerisinde üç veya daha fazla kazaya karışan sürücüler için durum daha da zorlaşır ve zorunlu trafik sigortası yaptırabilmek için, tarife tablosuna göre standart prime kıyasla %200’e varan oranlarda daha yüksek prim ödemeleri gerekebilir.

Görüleceği üzere trafik kurallarına uyan, güvenli sürüş koşullarında araç kullanan sürücüler sisteme daha az yük getirir ve bunun ödülünü prim indirimleri ile alır. İnsanlara, çevreye ve sisteme zarar verecek şekilde araç kullananlar ise sigorta yaptırabilmek için daha fazla külfete katlanmak zorunda kalır.

Hasarsızlık İndirimi Sağlayan Basamaklar (5, 6, 7 ve 8. Basamak)

Sistem tarafından hasarsızlık indirimi ile ödüllendirilen 5, 6 ve 7. basamaklara birer yıllık hasarsızlık geçmişi ile ulaşılır. Çok iyi sürücü kategorisindeki yedinci basamak %40 gibi oldukça yüksek oranda prim indirimi anlamına gelir. Bu seviyede hasarsızlığını koruyarak 3 yıl geçirenler ise sistemin en tepesine yani 8. basamağa erişir. Bunun anlamı ise %50 prim indirimidir. Bu sürücüler normalde ödemesi gereken primin sadece yarısını ödeyerek sigorta yaptırabilir.

Standart Basamak (4. Basamak):

Trafik sigortası sisteminin herkese eşit mesafede durduğu, tabiri caizse tarafsızlığını koruduğu yer olan 4. basamak, trafiğe ilk adımlarını atanların buluşma noktasıdır. Toplamda 9 kademesi bulunan sistemin orta noktası olan 4. basamak hem en üste hem de en alta eşit uzaklıktadır. Bu itibarla standart prim tarifesinden ücretlendirilir. Ne bir indirim ne de bir artış söz konusudur.

Sürprim (Prim Artışı) Uygulanan Basamaklar (0, 1, 2 ve 3. Basamak)

Sigortacılık temelde risk yönetim sistemi olduğundan riskten uzak olanların daha düşük, risk ile daha yakın hatta iç içe olanların ise daha yüksek prim ile sigortalanması son derece akla yatkın bir uygulamadır. Yukarıdaki örneklerde güvenli sürüş ve hasarsız sürücü nasıl ödüllendiriliyorsa riski yüksek olan sürücülere ilave prim uygulanması da gerekir.

Bu çerçevede 4. basamakta iken kaza yapan ve hasar dosyasına ödeme yapılan sürücü sonraki yıl 3. basamak trafik sigortası yaptırmak durumunda kalır. Bu riskli durum sigorta şirketlerinin kendisinden %45 oranında daha yüksek prim talep etmesi sonucunu doğurur. Sonraki yıl da kaza yapması onu 2. basamağa geriletir. 2. basamak trafik sigortası ilave prim oranı %90 seviyesine ulaşır.

2. basamakta iken yeniden hasar kaydı açılan sürücü sonraki yıl artık 1. basamaktadır. 1. basamak trafik sigortası %135 daha fazla prim anlamına gelir. Sigorta yaptırabilmek için standart primin iki katından fazla ödemesi gereken bu sürücüler aynı yıl içerisinde 3 veya daha fazla kaza yapması durumunda çok riskli sürücü grubuna dahil olur. Ve artık ilave prim tutarı %200 seviyesine ulaşır.

Trafik Sigortası Basamağı Nasıl Öğrenilir?

Her sigortalı, aracı için düzenlenen trafik sigortası poliçesinin basamak bilgisine kolayca ulaşabilir. Bunun en kolay yollarından birisi çoğu kişi tarafından kullanılan e-Devlet portalıdır. 

  • e-Devlet portalına şifre, mobil imza ya da internet bankacılığı kanallarından birisi ile girilir.
  • Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) uygulamaları arasından “Trafik Poliçe ve Hasar Bilgileri Sorgulama” sekmesi seçilir.
  • Açılan ekrana aracın plaka numarası girilir ve böylece trafik sigortası poliçesine ulaşılır.
  • Poliçede yer alan prim hesabı bölümünde trafik sigortası basamağına ilişkin bilgi yer alır.

Benzer şekilde doğrudan Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) web sayfaları da aynı sonucu elde etmek üzere kullanılabilir. Bunun için kurumun sayfasında yer alan Sigortam360 sekmesi açılır ve buraya aracın plaka numarası girilir. Böylece e-Devlet trafik sigortası aramasında olduğu gibi trafik sigorta poliçesine ulaşılır. 5. sigorta basamağı sorgulama ve diğer basamak sorgulama işlemleri aynı yöntem ile yapılır.

Sigorta Primlerinizi Düşürmek İçin Basamak Sistemini Avantaja Çevirme Yolları

Basamak sistemi, güvenli sürüş geçmişine sahip sürücülerin primlerinde indirim, sık kazaya karışan sürücülerin primlerinde ise artış uygulanmasını sağlayan bir risk yönetim sistemidir. Sürücüler eylem odaklı bir yaklaşım sergileyerek güvenli araç kullanma konusunda kendilerini geliştirebilir ve böylelikle daha düşük prim ödeyerek sigorta yaptırma şansı elde eder. İlerleyen zaman dilimi içerisinde tekrarlayan hasarsızlık dönemlerinin %50 gibi ciddi boyutlarda indirime ulaşması bu yönde harekete geçmek için önemli bir teşviktir.

Ancak düşük prim ödeme konusu zaman zaman eylemsel davranışın yanında stratejik kararlar vermeyi de gerektirebilir. Bazı küçük hasarlar için, hasar dosyası açmak yerine onarımı kendi bütçenizden karşılamanın daha avantajlı olabileceği durumlar olabilir. Bu nedenle özellikle yüksek hasarsızlık indirimine sahip sürücülerin, küçük hasarlarda kâr-zarar hesabını sigorta acenteleriyle birlikte dikkatle değerlendirmesi, hasarsızlık indirimini koruma açısından fayda sağlayabilir.

Trafik Sigortası Basamakları Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Araç değiştirince hasarsızlık indirimi (basamak) devam eder mi?

Genel uygulamada evet, hasarsızlık indirimi devam eder. İndirim çoğunlukla araca değil sürücüye tanımlandığı için araç değişikliğinden etkilenmez; yine de poliçe ve şirket uygulamalarını kontrol etmekte fayda vardır.

Poliçeyi zamanında yenilemezsem basamağım düşer mi?

Trafik sigortası zorunlu bir sigorta türü olduğundan, poliçenin süresinde yenilenmemesi durumunda tarife hükümlerine göre aylık bazda sürprim uygulanabilir ve hasarsızlık indirim basamağının etkilenmesi riski doğar.

1. basamaktan nasıl çıkılır?

Sürücü 1. basamakta da olsa, yeni dönemde kaza yapmadan sigorta süresini tamamladığında, yürürlükteki basamak kurallarına göre bir üst basamağa geçmesi mümkündür.

İki arabası olan bir kişinin basamakları nasıl etkilenir?

Trafik sigortası sistemi her aracın hasarsızlık değerlendirmesini ayrı ayrı yapar. Bu nedenle ikinci araç, genel uygulamada birinciden bağımsız olarak 4. basamaktan sisteme dâhil edilir; ancak detaylar sigorta şirketinin ve yürürlükteki tarifenin esaslarına göre değişebilir.

Öne Çıkanlar

Trafik Sigortası Basamak Sistemi: Primlerinizi Nasıl Düşürürsünüz?
Aracım

Trafik Sigortası Basamak Sistemi: Primlerinizi Nasıl Düşürürsünüz?

Sigorta Hasar Dosyası Takibi: e-Devlet ve SBM Üzerinden Sorgulama Adımları
Aracım

Sigorta Hasar Dosyası Takibi: e-Devlet ve SBM Üzerinden Sorgulama Adımları

Kasko Hasar Onarım Süreci 2026: Ekspertizden Onaya Adım Adım
Aracım

Kasko Hasar Onarım Süreci 2026: Ekspertizden Onaya Adım Adım

İMM (İhtiyari Mali Mesuliyet) Nedir ve Neden Hayat Kurtarır?
Aracım

İMM (İhtiyari Mali Mesuliyet) Nedir ve Neden Hayat Kurtarır?

İkinci El Araç Alım Satımında Paranızı Koruma Rehberi: Noter, Ekspertiz ve Sigorta Üçgeni
Aracım

İkinci El Araç Alım Satımında Paranızı Koruma Rehberi: Noter, Ekspertiz ve Sigorta Üçgeni

İkame Araç Nedir? Kaskoda 7-15 Gün Araçsız Kalmamak İçin Bilmeniz Gerekenler
Aracım

İkame Araç Nedir? Kaskoda 7-15 Gün Araçsız Kalmamak İçin Bilmeniz Gerekenler

15 Yaş Üstü Araçlar İçin Kasko Değerlemesi: Zorluklar ve Çözümler
Aracım

15 Yaş Üstü Araçlar İçin Kasko Değerlemesi: Zorluklar ve Çözümler

1 Günlük Araç Sigortası: Ne Zaman ve Nasıl Kullanılır?
Aracım

1 Günlük Araç Sigortası: Ne Zaman ve Nasıl Kullanılır?

Bir Kiracı Olarak Ev ve Eşya Sigortası Yaptırman İçin 8 Neden
Evim

Bir Kiracı Olarak Ev ve Eşya Sigortası Yaptırman İçin 8 Neden

A'dan Z'ye DASK... Peki, DASK Tek Başına Yeterli Midir?
Evim

A'dan Z'ye DASK... Peki, DASK Tek Başına Yeterli Midir?

DASK ve Konut Sigortası: Temel Farklar, Kapsamlar ve Doğru Seçim Rehberi
Evim

DASK ve Konut Sigortası: Temel Farklar, Kapsamlar ve Doğru Seçim Rehberi

DASK Olmadan Kiralık Ev Tutulur mu? Zorunlu Deprem Sigortası Hakkında Kapsamlı Rehber
Evim

DASK Olmadan Kiralık Ev Tutulur mu? Zorunlu Deprem Sigortası Hakkında Kapsamlı Rehber

Premium Seyahat Sigortası’nın Seni Nelerden Koruduğunu Biliyor musun?
Sağlığım

Premium Seyahat Sigortası’nın Seni Nelerden Koruduğunu Biliyor musun?

Kat İrtifakı ve Kat Mülkiyeti: Hangisi Ne Anlama Geliyor?
Evim

Kat İrtifakı ve Kat Mülkiyeti: Hangisi Ne Anlama Geliyor?

Binanız Depreme Ne Kadar Hazır? Deprem Testi Yaptırmanın Yolları ve Önemli Bilgiler
Evim

Binanız Depreme Ne Kadar Hazır? Deprem Testi Yaptırmanın Yolları ve Önemli Bilgiler

Sağlık Sigortasında ‘Yenileme Güvencesi’ Nedir, Neden Önemlidir?
Sağlığım

Sağlık Sigortasında ‘Yenileme Güvencesi’ Nedir, Neden Önemlidir?

Konut Sigortasında Hasar Süreci: Bildirimden Ödemeye Detaylı Rehber
Evim

Konut Sigortasında Hasar Süreci: Bildirimden Ödemeye Detaylı Rehber

Özel Sağlık Sigortasında Estetik Ameliyatlar Kapsamda mı?
Sağlığım

Özel Sağlık Sigortasında Estetik Ameliyatlar Kapsamda mı?

İhtiyacına En Uygun Sağlık Sigortası Nasıl Seçilir?
Sağlığım

İhtiyacına En Uygun Sağlık Sigortası Nasıl Seçilir?

Ruhsatsız Binalara DASK Yapılır mı? Deprem Sigortasının Kapsamı ve İstisnaları
Evim

Ruhsatsız Binalara DASK Yapılır mı? Deprem Sigortasının Kapsamı ve İstisnaları

Ruh Sağlığı Desteği: Tamamlayıcı ve Özel Sağlık Sigortası Psikolog/Psikiyatri Hizmetlerini Karşılar mı?
Sağlığım

Ruh Sağlığı Desteği: Tamamlayıcı ve Özel Sağlık Sigortası Psikolog/Psikiyatri Hizmetlerini Karşılar mı?

Sağlık Sigortasında Provizyon: Detaylı Rehber ve Başvuru Süreci
Sağlığım

Sağlık Sigortasında Provizyon: Detaylı Rehber ve Başvuru Süreci

Özel Sağlık Sigortaları İlaç Masraflarını Karşılar Mı?
Sağlığım

Özel Sağlık Sigortaları İlaç Masraflarını Karşılar Mı?

Seyahat Sağlık Sigortası Zorunlu mu? Ne Zaman Gerekli Olur?
Sağlığım

Seyahat Sağlık Sigortası Zorunlu mu? Ne Zaman Gerekli Olur?

Özel Sağlık Sigortası Devlet Hastanesinde Geçerli mi?
Sağlığım

Özel Sağlık Sigortası Devlet Hastanesinde Geçerli mi?

Tamamlayıcı Sağlık Sigortası ile Özel Sağlık Sigortası Arasındaki Farklar: Kapsamlı Rehber
Sağlığım

Tamamlayıcı Sağlık Sigortası ile Özel Sağlık Sigortası Arasındaki Farklar: Kapsamlı Rehber

Özel Sağlık Sigortası Kürtajı Karşılar mı?
Sağlığım

Özel Sağlık Sigortası Kürtajı Karşılar mı?

Çocuklar için Tamamlayıcı Sağlık Sigortası Nedir?
Sağlığım

Çocuklar için Tamamlayıcı Sağlık Sigortası Nedir?

Sağlık Sigortalarında Vergi Avantajları: TSS ve Özel Sigorta Primlerinde İndirimler
Sağlığım

Sağlık Sigortalarında Vergi Avantajları: TSS ve Özel Sigorta Primlerinde İndirimler

Tamamlayıcı Sağlık Sigortası (TSS) Diş Tedavilerini Karşılar mı?
Sağlığım

Tamamlayıcı Sağlık Sigortası (TSS) Diş Tedavilerini Karşılar mı?

Yabancılar İçin Sağlık Sigortası: Kapsamlı Rehber
Sağlığım

Yabancılar İçin Sağlık Sigortası: Kapsamlı Rehber

DASK ve Konut Sigortaları Hakkında Doğru Bilinen 10 Yanlış
Evim

DASK ve Konut Sigortaları Hakkında Doğru Bilinen 10 Yanlış

Evcil Hayvan Sigortası Seçerken Sormanız Gereken 6 Kritik Soru
Evcil hayvanım

Evcil Hayvan Sigortası Seçerken Sormanız Gereken 6 Kritik Soru

Sana En Uygun Sigortayı Seçmen İçin Bilmen Gereken 5 Şey
Diğer ihtiyaçlarım

Sana En Uygun Sigortayı Seçmen İçin Bilmen Gereken 5 Şey

İş yeri Sigortası Fiyatları Nasıl Hesaplanır?
Diğer ihtiyaçlarım

İş yeri Sigortası Fiyatları Nasıl Hesaplanır?

Tekne ve Yat Sigortası Hasarları: Sık Karşılaşılan Durumlar ve Çözümleri
Diğer ihtiyaçlarım

Tekne ve Yat Sigortası Hasarları: Sık Karşılaşılan Durumlar ve Çözümleri

Neden sigortalı olmalıyız?
Evim

Neden sigortalı olmalıyız?

Yat Sigortası ve Kiralama: Özel Kullanım vs. Ticari Kullanım
Diğer ihtiyaçlarım

Yat Sigortası ve Kiralama: Özel Kullanım vs. Ticari Kullanım

Kasko Seçerken Dikkat! Arabanı ve Kendini Maksimumda Nasıl Koruyabilirsin?
Aracım

Kasko Seçerken Dikkat! Arabanı ve Kendini Maksimumda Nasıl Koruyabilirsin?

Evcil Hayvan Sağlığında Sık Karşılaşılan 8 Acil Durum
Evcil hayvanım

Evcil Hayvan Sağlığında Sık Karşılaşılan 8 Acil Durum

Kasko’da Hasarsızlığı Bozmadan Aracına Hangi Onarımları Yaptırabilirsin?
Aracım

Kasko’da Hasarsızlığı Bozmadan Aracına Hangi Onarımları Yaptırabilirsin?

Elektrikli Araç Kaskosu Yaptırırken Nelere Dikkat Edilmeli?
Aracım

Elektrikli Araç Kaskosu Yaptırırken Nelere Dikkat Edilmeli?

Konut sigortası neden önemli?
Evim

Konut sigortası neden önemli?

Kasko Hasarsızlık İndirimi: Avantajları, Şartları ve Koruma Yolları
Aracım

Kasko Hasarsızlık İndirimi: Avantajları, Şartları ve Koruma Yolları

Evcil Hayvan Sahiplerinin Karşılaştığı 6 Finansal Zorluk: Sigorta Nasıl Çözüm Oluyor?
Evcil hayvanım

Evcil Hayvan Sahiplerinin Karşılaştığı 6 Finansal Zorluk: Sigorta Nasıl Çözüm Oluyor?

Zorunlu Araç Sigortası ve Kasko: Temel Farklar ve Kapsamlı Karşılaştırma Rehberi
Aracım

Zorunlu Araç Sigortası ve Kasko: Temel Farklar ve Kapsamlı Karşılaştırma Rehberi

Elektrikli Araçlarda En Sık Karşılaşılan 15 Hasar Türü
Aracım

Elektrikli Araçlarda En Sık Karşılaşılan 15 Hasar Türü

Kasko’da Yaş Sınırı Var Mı? Her Yaştan Araca Kasko Güvencesi
Aracım

Kasko’da Yaş Sınırı Var Mı? Her Yaştan Araca Kasko Güvencesi

Kasko Dolu Hasarını Karşılar mı? Hasarsızlık İndirimi Bozulur mu?
Aracım

Kasko Dolu Hasarını Karşılar mı? Hasarsızlık İndirimi Bozulur mu?

Egzoz Muayenesi Nedir?
Aracım

Egzoz Muayenesi Nedir?

Yat Sigortası Satın Alırken Dikkat Edilmesi Gereken 9 Önemli Nokta
Diğer ihtiyaçlarım

Yat Sigortası Satın Alırken Dikkat Edilmesi Gereken 9 Önemli Nokta

Zorunlu Deprem Sigortası Hakkında Sıkça Sorulan 10 Soru
Evim

Zorunlu Deprem Sigortası Hakkında Sıkça Sorulan 10 Soru

Zaten Trafik Sigortam Var. Neden Kasko Yaptırmalıyım?
Aracım

Zaten Trafik Sigortam Var. Neden Kasko Yaptırmalıyım?

Tramer Nedir? Araç Hasar Kaydı Sorgulama Adım Adım Nasıl Yapılır?
Aracım

Tramer Nedir? Araç Hasar Kaydı Sorgulama Adım Adım Nasıl Yapılır?

Kasko Değer Listesi Nedir ve Aracınızın Değeri Nasıl Belirlenir?
Aracım

Kasko Değer Listesi Nedir ve Aracınızın Değeri Nasıl Belirlenir?

Araç Değer Kaybı Nedir? Nasıl Hesaplanır ve Talep Edilir?
Aracım

Araç Değer Kaybı Nedir? Nasıl Hesaplanır ve Talep Edilir?

Elektrikli Araçlar İçin Kasko Neden Önemli? Detaylı Rehber
Aracım

Elektrikli Araçlar İçin Kasko Neden Önemli? Detaylı Rehber