Kasko Hasar Onarım Süreci 2026: Ekspertizden Onaya Adım Adım
Kasko sigortası araç sahiplerinin korkulu rüya görmelerini önleyen son derece önemli bir sigorta türüdür. Günümüz koşullarında gelişen teknoloji ile birlikte araçların en küçük hasarlarında bile ortaya çıkan onarım maliyetleri çoğu kişi için kâbus ile eşdeğer sayılabilecek boyutlara ulaşmıştır. Bunun yanı sıra onarım ile giderilebilecek hasarlardan ayrı olarak, aracın ağır hasar görmesi veya çalınması gibi durumlarda, araç sahibinin önemli bir maddi kayıpla karşı karşıya kalması söz konusu olabilir.
Kasko sigortası ile bu ve benzeri pek çok risk sigorta teminatı altına alınır. Olası bir kaza durumunda yaşanacak telaş içerisinde işin mali boyutunu bir kenara bırakmak mümkün olur. Bir araç sahibi için bu durum gerçekten büyük bir konfor sayılabilir.
Bununla birlikte hak kayıplarının oluşmaması açısından yapılması gereken işlemler, kaza sırasında ve sonrasında atılacak adımlar oldukça önemlidir. İlk bakışta karmaşık gibi görünen bu işlemleri ihbar, ekspertiz, onay, onarım süreçleri ve sonunda ödeme adımı işlemlerini 2026 yılı güncel verileri ışığında en doğru ve net bir şekilde bu yazıyı takip ederek öğrenebilirsiniz.
Kaza Anı ve Kasko Hasar İhbarı: Atılması Gereken İlk Adımlar
Kasko sigortası bulunan bir aracın kazaya karışması durumunda sigorta şirketi, kapsam ve teminatlar çerçevesinde yükümlülüklerini yerine getirecektir. Ancak bunun gerçekleşebilmesi için sigortalıya düşen bazı önemli görevler vardır. Sürecin hızlanması ve hak kaybı olmaksızın işlemlerin tamamlanması burada atılacak doğru adımlara bağlıdır. Bu çerçevede sigortalı öncelikle aşağıdaki iş ve işlemleri yapmalıdır.
- Kaza yeri ile ilgili her türlü emniyet tedbiri usulüne uygun olarak alınır. Bir başka kazaya sebebiyet verilmemesi hususuna dikkat edilmelidir.
- Sigortalı, aracın sigortası yokmuş gibi hasarın artmasına engel olacak önlemleri bu sırada almakla mükelleftir.
- Bunun ardından trafiği daha fazla aksatmamak adına kazayı tam olarak yansıtacak şekilde fotoğraf çekimi yapılır.
- Trafik akışı olabildiğince normale döndürülerek trafik kazası tespit tutanağının doldurulması işlemine geçilir.
- Kaza tespit tutanağının doğru ve gerçeği en doğru şekilde gösterir biçimde doldurulması önemlidir.
- Kasko hasar ihbar süresi, poliçe genel şartlarında çoğunlukla 5 iş günü olarak belirlenir. Bu süre içinde hasar bildirimi yapmak hak kaybı yaşamamak açısından çok önemlidir; sürenin aşılması durumunda teminat kapsamı ve ödeme koşulları olumsuz etkilenebilir.
- Hasar ihbarı yapılacağında sigortalının;
- Kaza tespit tutanağı,
- Ehliyet fotokopisi,
- Ruhsat fotokopisi,
- Kasko sigortası poliçesi,
- Alkol raporu gibi belgeleri hazır etmesi gerekir.
Ekspertiz Süreci Nasıl İşler? Hasar Tespiti ve Raporlama
Hasar ihbarının gerekli belgelerle ve zamanında yapılmasının ardından ekspertiz süreci başlar. Eksper, hasar ihbarının ardından mümkün olan en kısa sürede, genellikle 1-2 iş günü içinde aracı incelemek üzere servise gelir.
Eksper, sigorta ve hasar süreçlerinde oldukça önemli fonksiyonlar üstlenir. Araçtaki hasarı teknik boyutları ile inceler, değişecek ya da onarılacak parçaları tespit eder. Bütün bunları rapora bağlar ve bir maliyet hesabı ortaya koyar. Aracın onarım sürecinde yapılacak iş ve işlemler bu rapor ışığında gerçekleştirilir. Bununla birlikte sigortalının rapora itiraz hakkının bulunduğunu da belirtmek gerekir.
Onay Süreci ve Kasko Araştırma Aşaması
Kasko sigortasına ait riskin gerçekleşmesi ve yasal süreler içerisinde ve uygun şekilde bildirimin yapılması hasar sürecinin ilk iki adımı olarak kabul edilebilir. Üçüncü adım olan ekspertiz işlemi ve rapor düzenlenmesinin ardından dördüncü adım olan onay süreci başlatılır. Bu süreçte sigorta şirketi tarafından eksper raporu incelenir. İncelemede hasarın poliçe teminatları çerçevesinde olup olmadığına bakılır.
Bu noktaya kadar yolunda giden işlemler standart onay adı verilen süreç ile tamamlanır ve onarıma geçilir. Ancak sigorta şirketi tarafından şüpheli görülen noktalar varsa onay verilmez ve araştırma süreci başlatılır.
Araştırma süreci başlatılmasının nedeni çoğu zaman alkollü araç kullanımına dair şüphe, olayın kasıtla meydana gelme ihtimali, tarafların beyanları arasında görülen çelişkiler gibi sebeplerdir. Sigorta şirketi bu gibi durumları incelemek, araştırmak ve gerçek bilgilere ulaşmak isteyecektir. Bu durum teminatın kötüye kullanılması ve şirketin zarara uğramasının önlenmesi bakımından zorunludur. Böyle durumlarda doğruya ulaşabilmek adına inceleme süresi uzayabilir ve hasar dosyasının sonuçlanması beklenenden daha uzun sürebilir.
Aracın Onarım Aşaması: Servis Seçimi ve Süreç
Yukarıda belirtilen işlem adımlarının gerektiği gibi tamamlanması ve raporun onaylanmasının ardından araç onarımına başlanır. Onarım işleminin yapılacağı servis çoğu zaman kasko sigortası poliçesinin düzenlendiği aşamada belirlenmiş olmaktadır. Kimi poliçelerde aracın yetkili serviste yapılacağı bir koşul olarak belirtilmiştir. Kimi poliçelerde ise yetkili servisin yanı sıra anlaşmalı servislerde de onarım işlemlerinin yapılabileceği yazılıdır.
Yetkili servislerden hizmet almak genellikle daha yüksek maliyet gerektirdiğinden onarımı yetkili servise yönlendiren poliçelerin primleri daha yüksek olmaktadır. Bu durumda bazı araç sahipleri daha az prim ödemeyi ve anlaşmalı servisten hizmet almayı tercih etmektedir. Bu bilgiler ışığında hasarlı aracın onarımı için poliçe kapsamına dahil bir servis merkezinin sigortalı tarafından seçilmesi mümkündür.
nlaşmalı servis dışında hasar onarımı yaptırmak, poliçe şartlarına bağlı olarak mümkündür. Ancak bu durumda, anlaşması bulunmayan özel servislerde süreç daha yavaş ilerleyebilir ve onarımla ilgili yaşanabilecek aksaklıklarda sigorta şirketinin sorumluluğu sınırlı kalabilir.
Poliçe kapsamına giren servis seçiminin ardından prosedür tamamlanır ve onarıma başlanır. Hasar onarımı için gereken süre her bir araç ve hasar için büyük farklılıklar gösterebilir. Hasarın boyutu, gerekli parçaların hangileri olduğu ve tedarik süreçleri onarım süresini doğrudan etkiler.
Ödeme Süreci ve Kasko Hasar Dosyasının Kapanması
Hasar onarımının bitmesinin ardından araç teslimi öncesinde ödeme adımının tamamlanması gerekir. Sigorta şirketi anlaşmalı servislerde ödemeyi servis hesabına yapacağından atılacak imzaların ardından araç teslim edilir. Ancak özel servislerde ödeme sigortalının kendisine yapılır. Bu durumda sigortalının aracı teslim alması için ödemeyi yapması veya bir taahhüt anlaşması yapması gerekir.
İlgili sigortacılık mevzuatına göre, sigortacının hasar ödeme süresi işlemlerin tamamlanmasının ardından genellikle en geç 45 güne kadar uzayabilmektedir. Ancak Aksigorta, yasal sürenin sonunu beklemeden hasar ödemelerini mümkün olan en kısa sürede sonuçlandırmayı hedefler. Uygulamada birçok dosyada ödemeler ortalama 10-15 gün içinde tamamlanabilmektedir.
Kasko Hasar Sürecinde Sıkça Sorulan Sorular
Tek taraflı kazada kasko hasarı karşılar mı?
Evet, poliçenizde ilgili teminatlar varsa karşılanabilir. Çarpma, devrilme gibi durumlar tek taraflı da olsa, kasko poliçesi kapsamına giriyorsa hasar ödemesi yapılabilir.
Kasko hasarı hasarsızlık indirimini bozar mı?
Kasko hasarı, birçok poliçede hasarsızlık indirimini etkileyebilir. Ancak mini onarım paketi gibi bazı işlemler, poliçe şartlarına bağlı olarak bu kapsamın dışında tutulabilir.
Anlaşmalı servis dışında onarım yaptırabilir miyim?
Anlaşmalı servis dışında hasar onarımı yaptırmak, poliçe şartlarına bağlı olarak mümkündür. Ancak bu durumda sigorta ödemeyi sigortalıya yapacağından onarım merkezine ödemenin araç sahibi tarafından yapılması gerekir. Tutar daha sonra sigorta tarafından ödenir.
Kasko ödeme süresi neden uzar?
Kasko ödeme süresinin uzamasına evrak eksiklikleri, eksper raporuna yapılan itirazlar ve araştırma süreci sebep olabilir. Sigortalının her koşulda doğru ve zamanında belge ibraz etmesi süreci hızlandırması bakımından önemlidir.

























































