Finansal Bilgiler ve Risk Yönetimi

I

İç Denetim Faaliyetleri

İç Denetim Faaliyetleri

Aksigorta’nın iç denetim sistemi 25 Kasım 2021 tarih ve 31670 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Sigortacılık ve Özel Emeklilik Sektörlerinde İç Sistemlere Dair Yönetmelik hükümlerine uygun bir şekilde yapılandırılmıştır. 16/2022 sayılı Sigortacılık ve Özel Emeklilik Sektörlerinde İç Sistemlere Dair Yönetmeliğin Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Genelge’nin 6. Maddesi uyarınca; Sigorta grubu içerisinde yer alan sigorta, reasürans ve emeklilik şirketlerinde, şirketlerden herhangi birinde kurulmuş olan denetim komitesi, iç kontrol, risk yönetimi, aktüerya ve iç denetim birimlerinin diğer şirketlerde ayrıca bir birim kurulmasına gerek olmaksızın birlikte kullanılması mümkün kılınmıştır. Bu kapsamda AgeSA Emeklilik ve Hayat A.Ş. İç Denetim ekibi, 1 Şubat 2022 tarihi itibarıyla Aksigorta A.Ş. ve AgeSA Hayat ve Emeklilik A.Ş. şirketlerine birlikte hizmet verecek şekilde yeniden yapılandırılmış; buna ilaveten 25 Ekim 2023 tarihi itibarıyla İç Denetim ekibinin Medisa’ya da hizmet vermesi kararlaştırılmıştır. Şirket paydaşlarının menfaatlerinin korunması ve yürürlükteki kanun, yönetmelik ve uygulamalara paralel olarak, 31 Ekim 2007 tarih ve 2007/31 sayılı Şirket Yönetim Kurulu kararı uyarınca Denetim Komitesi kurulmuş olup, Şirket Yönetim Kurulu’nun 17 Ekim 2014 tarih ve 2014/62 sayılı kararı ile SPK’nın Kurumsal Yönetim İlkelerine uyum amacıyla söz konusu komite yeniden yapılandırılmış ve söz konusu komitenin yerine geçmek üzere Denetimden Sorumlu Komite kurulmuştur.

Denetimden Sorumlu Komite, Şirket’in iki bağımsız Yönetim Kurulu Üyesi olan Hüseyin Gürer ve Fatma Dilek Yardım’dan oluşmaktadır. İç Denetim departmanı organizasyon yapısında doğrudan Yönetim Kurulu’na bağlı ve idari açıdan bağımsız olarak örgütlenmiş bir departman olarak faaliyet göstermektedir. Şirket, iç kontrol sistemini, stratejik ve operasyonel hedeflere ulaşmada engel teşkil edebilecek risk faktörlerini belirlenen azami risk limitleri içinde yönetmeyi amaçlamaktadır. Risk yönetimi ve iç denetim bölümlerinin faaliyetleri ile operasyonel verimliliğin ve etkinliğin sağlanması, finansal ve yönetimsel bilgilerin zamanında, doğru ve güvenilir bir şekilde üretilmesi, geçerli olan yasal düzenlemeler ile mevzuat hükümlerine uyumun sağlanması, hissedarların yatırımlarının ve Şirket varlıklarının korunması, risklerin etkin ve verimli bir biçimde yönetilmesi amaçlanmaktadır. İç denetim faaliyetleri kapsamında, iç kontrol, risk yönetimi ve idari süreçlerin etkinlik ve yeterliliklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi sonucunda bu süreçlere ilişkin olarak güvenilir, bağımsız ve tarafsız görüşler ile iyileştirme ve geliştirme önerileri sunulmaktadır.

2024 yılı iç denetim planı kapsamında 13 adet iş süreçleri ve 3 adet de bilgi teknolojileri alanında olmak üzere toplam 16 denetim tamamlanarak raporları Denetimden Sorumlu Komite’ye sunulmuştur. Denetim Raporları çerçevesinde görülen iç kontrol eksiklikleri ile ilgili olarak Şirket yöneticileri tarafından alınan aksiyonlar daha sonradan takip edilmiş, risk seviyesine etkisi gözlemlenerek alınan aksiyonların yeterliliği sorgulanmış ve sonuçları Denetimden Sorumlu Komite’ye raporlanmıştır.

İç Denetim ekibi, Sigorta ve Reasürans ile Emeklilik Şirketlerinin İç Sistemlerine İlişkin Yönetmelik’te tanımlanmış olan nitelikleri taşıyan 1 Başkan, 2 Grup Müdürü, 1 Müdür, 11 Denetçi ve 1 Denetim Veri Analisti’nden oluşmaktadır. Mesleki gelişimlerinin ve bilgi birikimlerinin artırılması amacıyla çalışanların gerekli eğitimlere katılımı sağlanmıştır. İç Denetim Departmanı personelinin Şirket’in denetlenen operasyonel faaliyetlerinde hiçbir sorumluluğu, otoritesi ve etkisi bulunmamaktadır; ayrıca bağımsızlığı da tam olarak sağlanmıştır.